ליאונרד כהן, הטרובדור החביב עלי

.

 

מפת לידה: לאונרד כהן

21/9/1934

6/45 בבוקר

מונטריאול, קנדה

 

ליאונרד כהן היה אחד הזמרים האהובים עלי. כשניתחתי את מפת הלידה שלו ב 2009 במדור שלי בעתון מעריב, עשיתי זאת באהבה רבה, ואני חושב שרואים את זה גם בטכסט.. כיף לנתח מישהו שאתה אוהב,  מה גם שדרך המפה אתה גם לומד להכיר אותו לעומק, ואפילו מגלה שיש לכם כמה כוכבים משותפים..

על פניו, מפת הלידה של לאונרד כהן אינה מאוזנת במיוחד: שלושה כוכבים ביסוד האויר השכלתני, ארבעה ביסוד האדמה המעשי, שני כוכבים ביסוד המים הרגשי, ורק אחד ביסוד האש הדינמי.

רק שני כוכבים ביסוד המים הרגשי כשנראה שהאיש הוא פשוט לב מהלך, לפחות בשיריו? אכן, אבל הכוכב העיקרי ביסוד המים הזה, הירח העדין והעגום במזל דגים, הוא זה שעושה את ההבדל.. רק אחד ביסוד האש הדינמי כשהוא כל כך פעיל? אכן, אבל איזה כוכב! מרס בכבודו ובעצמו במזל אריה.. סופר פרפורמר!

האופק במפת הלידה הזו נמצא במזל בתולה, מקום פרקטי וביקורתי למדי על פניו, אלא שמרקורי (בעגול ירוק) שליט הבתולה הזו נמצא גם הוא בבית הראשון ובמזל מאזניים. המיקום הזה מעניק לו הופעה עוצמתית מאוד כלפי חוץ – שליט בית ראשון בבית הראשון עצמו וזהו מרקורי, כוכב התקשורת – וגם עדינה מאוד, ומודעת לעצמה. במזל מאזניים יכול מרקורי לגרום ללאונרד לקבל הרבה מאוד אהבה מבחוץ, מהעולם, ובעיקר להדגיש את הנושא העיקרי שמרקורי מטפל בו – התקשורת.

אבל מעבר לכך, יש עוד תפקיד למרקורי: הוא שליח. מכיון שהוא נמצא במזל מאזניים, הוא שליחה של ונוס (מסומנת בחץ ורוד) שמסמלת רגשות ואהבה, שנמצאת במזל בתולה, בבית ה 12 של המפה, אותו בית שעוסק בנעשה מאחורי הקלעים, ובמצבם של הסגר ובדידות.

ונוס הרגשית הזו היא קולו האמיתי של לאונרד כהן, קולה של האהבה המיוסרת, של הרגשות שנחבאים להם מאחורי הקלעים בגלל מיקומה של ונוס במזל בתולה הביקורתי, של הצורך לבטא את קולה העדין הזה של האהבה שלא מוצאת לה מקום או ביטוי בשטח בגלל אישיות מופנמת המייסרת את עצמה, ומיקומו של מרקורי הוא בעצם מתנה ענקית: מתנה המבטאת לפחות את היכולת לדבר ולשתף בייסורים האלה שמאחורי הקלעים, בדמיון היוצר שנמצא שם, בחלומות ובפנטזיות. ומשום שזו ונוס, הנושאים הם בעיקר, איך לא,  קשורים לאהבה.

מעצים עוד יותר את האפקט הזה או כוכב נפטון (מסומן בחץ כחול) שצמוד גם הוא לונוס שם, בבית השנים עשר. זהו ביתו האמיתי של נפטון החולמני והאבוד, וכשהוא צמוד לונוס הוא יוצר תרכובת מדהימה של עדינות ורגש, דמיון ויצירתיות.

נפטון הוא בעצם אוקטבה גבוהה של ונוס: אם היא מסמלת את האהבה של כאן ועכשיו, הוא מסמל את האוקטבה הגבוהה של האהבה הזו, האוקטבה הרוחנית והרגשית שלה, אותו מקום ממנו נוצרו השירים והסיפורים, המחזות והסרטים, ובעצם כל האהבות כולן ומה שעשינו ויצרנו מהן על כנפי הדמיון. כאן נולדה האהבה הגדולה מהחיים שהיא בעצם האהבה האידיאלית, הפנטזיה על האשה המושלמת – ונוס היא כוכב בעל אנרגיה נשית – או על רגש הנתינה שאין דומה לו שיצר את המושג הידוע 'אהבה ללא תנאי' שבו האוהב מתעלה מעל האגו שלו. כשהם צמודים, ועוד בבית ה 12, אפשר לומר שנושאי ומושאי האהבה האידיאלית התאחדו להם במקום המושלם עבורם: הדמיון.

זה גם אומר, שהמימוש של החלום והאידיאל הזה במציאות הוא בלתי אפשרי, ואולי משם גם נוצרו שירי הגעגוע של כהן, שנוגעים בגעגוע של כל אחד מאתנו למקום הרך, העדין והממוסס הזה, שיש בו אהבה ומתיקות והרס עצמי בכפיפה אחת, וכמיהה וכיסופים למגע ולאהבה האולטימטיבית הזו שתבוא ותטביע – או תציף – אותנו בשלל קסמיה, נהנים ובוכים ממנה ובגללה בעת  ובעונה אחת.

נותר רק להוסיף עוד כוכב אחד למשוואה הקסומה הזו, זה שישלים אותה ויתן לה את הגוון הטרגי דרמטי סיפורי: הירח (מסומן בחץ אדום) במזל דגים.

הירח הוא הנפש, הוא דמות האם שכל אחד מאתנו נושא בתוכו, הוא הבית הפנימי הרגשי שלנו. כשהירח נמצא מול הצמידות הזו (בעגול כחול) של ונוס ונפטון, אנו רואים את המעורבות הנפשית העמוקה בכל תהליך האהבה הזה, ובו בזמן – גם את החלק הטראגי שבו. האהבה האידיאליסטית הזו כל כך חזקה, מוצקה, עוצמתית – אבל היא נמצאת שם, ממול, בצד השני של המשוואה, או העולם: היא לא נגישה לנו אלא מולנו, סמלית ומייסרת, קורצת מצד אחד, אך נטועה עמוק בתוך הבית השנים עשר העוסק בתת המודע שלנו, בכלא הפנימי, ובכל אחד מאותם מקומות המסמלים את הבלתי מושג, אולי לנצח.

זו זוית של טרובאדור, הזמר הנודד של פעם עם הגיטרה על הכתף, ששר מתחת למרפסת סרנדה לאהובתו שנמצאת שם, ממול, בחלון או בעליית הגג, יכולה רק להקשיב אך לא לרדת למטה, ולהיות בעצם טריגר לתעצומות נפשו של המשורר שפותח מולה את חרצובות לבו באופן טוטאלי, גם בגלל העובדה ששניהם יודעים שהדיאלוג הזה ישאר בדמיון ובלב, ולא ימומש בשטח.

גם  השמש (מסומנת בחץ ירוק) שמסמלת את ה'אני האמיתי' של כהן, נמצאת שם, בבית ה 12, באותו מזל בתולה ביקורתי ומייסר, ומראה על קושי פנימי להוציא החוצה את ה'אני האמיתי' הזה כשלעצמו: אולי משום כך גם חזק כל כך מיקומו של הירח, שכן הוא מייצג את השמש כלפי העולם, ומראה כלפי חוץ רק את הצד העדין והפיוטי של כהן, ולא צדדים אחרים, אפלים ומיוסרים, שנשארים מאחורי הקלעים, ורק דרך השירים אפשר למצוא להם רמז וסימן.

זוית של מתח – בקו מרוסק – שיוצרת השמש עם כוכב אורנוס (מסומן בעיגול אדום) התזזיתי, מראה על דיאלוג  לא פתור עם דמות האב ואבהות בכלל, על תחושת בדידות וניכור עמוקה שאותו אני מתקשה לפרוץ דרכה ולצאת אל העולם, ועל הקושי באמת להוציא החוצה את הצד הגברי המחוספס כמות שהוא שמייצגת השמש – יתכן שזה גם היה הקונפליקט הבסיסי של האב עצמו בחייו ובחיי כהן – אלא רק דרך התרגום השירי העדין של הירח במזל דגים שמול ונוס: יש כאן צד נשי ורגשי סופר מפותח, וצד גברי בסיסי שלא בא לידי ביטוי ישיר במהותו, כפי שהוא.

אבל צד אחר של הגבריות הזו בכל זאת יוצא, ובגדול: זהו מרס (מסומן בעגול חום) שנמצא בבית ה 11 של המפה, בית לא אישי המצביע בעיקר על ביטוי אישי דרך מוסדות וארגונים, אולי גם דרך הופעה על במה. זהו מרס עוצמתי מאוד, שהופך את כהן לסמל יותר מאשר לאדם אמיתי, ומעניק לו עוצמה רבה מאוד ככזה שהופך את כל נושא השיר והגעגוע למקום עוצמתי וגברי כשהוא על במה.

ומהמקום הזה נחזור שוב לרגע למרקורי: בנוסף להיותו נציג של הבית ה 12 הקשור לדמיון ולבדידות, מרקורי גם פותח את הבית העשירי, המייצג אדם המופיע בפני קהל, כמו גם אדם שיכול להחצין את רגשותיו ולהציג אותם בצורה דרמטית כלפי חוץ. הבית העשירי המייצג נושאי קריירה נפתח אמנם במזל תאומים התקשורתי, אך נסגר במזל אריה, כשהוא מכיל בתוכו באופן שלם את כל מזל סרטן שהופך בעצם מזל בלוע, כלומר שלא בא לידי ביטוי כלפי חוץ, ובתוכו עמוק בפנים – מסתתר כוכב פלוטו העוצמתי, זה שקשור למיניות ויצריות והתחדשות, ומסתבר שגם הוא לא בא לידי ביטוי באופן ישיר אלא באופן עקיף מאוד, ולא אישי.

בית ומשפחה.. זה מה שמייצג מזל סרטן, והוא בלוע, כלומר כל מה שקשור לנושאים אלה הוא סוג של חוויות מכוננות שכהן סגר עמוק בתוכו, לא נוגע בו בצורה ישירה, אבל בהחלט משתמש בו כסוג של דלק ליצירתו.

מכיון שהבית העשירי מכיל מזל בלוע, גם הבית הרביעי מכיל מזל בלוע משלו: מזל גדי. חלק מחוויית הבית של כהן היתה מאוד לא קלה ואפילו בודדה למדי. החלק הזה סגור שם, עמוק בפנים, ולא יוצא החוצה. כוכב שבתאי (מסומן בעגול שחור) שנמצא מול מרס בזוית של עימות, מסמל את החלק הזה כמקום שהלחצים הפחדים והבדידות שבו נמצאים כל הזמן מול אותו צורך להופיע להראות ולהציג, מן שרביט של ביקורת עצמית מצד אחד, וצורך לטהר רגשות ובדידות דרך הופעה לעולם מצד שני.

זוית העימות הזו מראה גם על רעב חזק  מאוד להצלחה, שנבנה בעיקר באותן שנים קשות ובודדות של גילאים צעירים, עד שהפך לדחף שקשה לעצור ומכאן – הדרך לעולם נפתחה, אלא שבכל רגע נתון שבו מרס מופיע על הבמה ומקבל מחיאות כפיים, נמצא איתו ממש באותו זמן גם סטורן המתבונן שלא מניח לו לרגע לשכוח מאין בא, מה חווה, ואיך.

ואחרון אחרון, ואולי אחד המפתחות העיקריים גם להצלחה של האיש – המשולשים הגדולים הכחולים במפה. במפות לידה רבות שערכתי, אפילו כאן באתר שלי, נוכל למצוא אותם במפות של מצליחנים רבים. תצורת המשולש מייצגת יותר מכל את היכולת לפרוץ דרכים קדימה בעזרת שלושת קדקודי המשולש, שבכל אחד מהם נמצא כוכב שעוזר בדרך. נראה ששני המשולשים העיקריים מתמקדים בנקודת ה MC שהיא נקודת הקריירה, ותוך כדי כך הופכים גם הכוכבים אורנוס ומרס לקודקודים של משולשים צדדיים, שמראים על יכולת פרקטית מצוינת לנצל הזדמנויות, ליצור קשרים, לקבל סיוע, ולהצליח במטרות נקודתיות.

ואסיים בכוכב הגבוה ביותר במפה, זה שהוא בעצם הדגל שלה: כירון בעיגול כתום) כירון הוא בעצם אסטרואיד גדול,  אבל הוא נקרא – המרפא הפצוע: אדם שיכול להפוך את כאביו ופגיעותיו למקום של החלמה ולימוד אחרים, ואפילו הצלחה. לא פלא שזה הכוכב הגבוה במפה, ולא פלא שדרכו של לאונרד כהן גם עוברת דרכו, ואפילו מסמלת אותו – ואת האהבה האבודה האידיאליסטית של הבית ה 12, ביתם של החולמים, האבודים,ובעיקר – המאוהבים…

כוכב סטורן נכנס תיכף לבית הראשון של כהן, ויעניק לו שנתיים  וחצי עמוסות מאוד ולא קלות, אבל איתן יגיעו גם שעורים חדשים, אם יש עוד מקום בספר היצירתי והותיק הזה של הזמר הזה שכל כך אהוב עלי.

    צרו קשר

    כיתבו לי הודעה, אשמח לענות לכם :)

    דילוג לתוכן