על אסטרולוגיה, בחירות אישיות, ומה שביניהם

 

..
בנפש האדם מתקיימת לנצח הדילמה בין התפיסה שהכול בחיים נקבע מראש ומונע על ידי כוח בלתי נראה, לבין האמונה שיש לנו שליטה על חיינו. זהו הניגוד התמידי בין אופטימיות לפסימיות, בין אקטיביות ופסיביות. מחד, הידיעה שגורלנו בידינו תניע אותנו להאמין ביכולות שלנו ולהשתמש בהן. מאידך, הרעיון ש"הכול מוחלט מראש" עבורנו יגרום לנו לוותר על השאיפות שלנו ולהתייחס אל קשיים בחיים כבלתי נמנעים.אחת השאלות הפופולריות ביותר לגבי אסטרולוגיה היא כמות הבחירה החופשית שהיא מאפשרת: כמה בחירה נותרת לאדם כאשר התחזית האסטרולוגית שלו אומרת לו ש"יום שלישי אינו מומלץ לניהול משא ומתן עסקי" או "בני מזל טלה הנם בעלי מזג מתפרץ ומתרגזים בקלות"?הגישה אשר תומכת ברעיון שהכול הנו חלק ממערכת כללים קשיחה של סיבה ותוצאה בה הכול מוחלט מראש הנה הדטרמיניזם.

גישה זו היתה פופולרית במשך מאות שנים ושימשה בסיס למדעים מדויקים כגון מתמטיקה ופיזיקה בסיסית. הרעיון הדטרמיניסטי פועל עפ"י ההתניה של "אם – אז": אם נחבר אחד ועוד אחד, תמיד נקבל שתיים. אם נשליך נוצה וכדור ברזל מפסגת ההר, הם תמיד יגיעו לאדמה באותו זמן.

בעוד הדטרמיניזם שימש את המדעים המדויקים, השימוש בגישה זו לא הוכיח את עצמו עבור מדעים אשר עוסקים בטבע האדם כגון פסיכולוגיה, סוציולוגיה, כלכלה וכו". בעוד אנחנו יכולים להתבונן בטבע ולהסיק מסקנה אשר מבוססת על דפוס פעולה שחוזר על עצמו (לדוגמא: מים ושמן לעולם לא יתערבבו, מים מחוממים תמיד יהפכו לגז), לא נוכל להגיע למסקנה בדרך דומה בכל הנוגע לההתנהגות אנושית.

לראיה, למחקרים התנהגותיים בנושאים אלה לעולם אין דיוק של 90% ומעלה. זוהי גם הסיבה שמחקר אסטרולוגי סטטיסטי שמטרתו לשייך דפוס התנהגות למאפיין אסטרולוגי מסוים לעולם לא יניב מסקנה חד משמעית כגון "כל בני מזל אריה עם אופק גדי יהיו דמויות ציבוריות ידועות".

אם נחזור לדוגמא לגבי התחזית האסטרולוגית לגבי המשא ומתן העסקי, סביר שחלק מאיתנו יהיו שמחים שאנחנו יכולים לדחות את המשא ומתן, חלק יתרגזו מכך שעליהם לשנות את התכניות שלהם, חלק יגשו למשא ומתן בכל מקרה, ולחלק מאיתנו אין בכלל משא ומתן עסקי מתוכנן ליום שלישי. מאחר וכל אחד מאיתנו הוא נשמה ייחודית עם מאפיינים ושיעורים משלה, אותו אירוע יכול לגרום למגוון תגובות.

אם כך, כאשר השתכנענו כי התנהגות האדם ואירוע אסטרולוגי אינם עונים למערכת חוקים שהוגדרה מראש, היכן זה מותיר אותנו לגבי בני מזל טלה הרגזנים בפרט ונכונות האסטרולוגיה בכלל?

אסטרולוגיה בוחנת את השפעת תנועת הכוכבים בשמיים על כדור הארץ ותושביו. להגדרה זו ישנם שני מרכיבים אשר שונים במהותם: בעוד תנועת הכוכבים בשמיים הנה מדויקת וניתן למדוד אותה ולצפותה מראש בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת של ימינו, מה שלא ניתן להגדיר ולצפות מראש במסגרת מערכת של סיבה ותוצאה הוא ההשפעה שתהיה לתנועת הכוכבים על האדם.

עלינו לזכור כי כמו כל תורה, האסטרולוגיה התפתחה במקביל להיסטוריה והתודעה האנושית. בתחילה, כמו כל מדע התנהגותי אחר, הגישה הדטרמיניסטית הושמשה באסטרולוגיה ומכאן המקור לתחזיות והגדרות ספציפיות כמו אלה שהובאו לעיל. בין אם אתה או הקרובים לך הם בני מזל טלה, סביר שאמירות כגון אלה שהובאו קודם יעוררו אצלך התנגדות מאחר והן לא מותירות לנו שום בחירה חופשית. אם נולנדו במזל טלה, הרי ש"נידונו מראש" לגורל של התפרצויות כעס.

כפי שניתן לתאר, גישה זו לא עמדה במבחן המציאות, ובעיקר גרמה לציבור להמעיט בערכה של האסטרולוגיה. לצערי, רוב האסטרולוגיה הפופולרית שמוכרת לנו כיום עדיין מבוססת על עקרונות מיושנים, עובדה שאינה תורמת למוניטין של תורה זו.

לאור ההבנה כי כל תורה אשר עוסקת בהתנהגות האדם לא יכולה לצמצם את עצמה למערכת חוקי סיבה ותוצאה, האסטרולוגיה נבחנה מחדש תחת דגש על התודעה האנושית והבחירות שהיא מניעה אותנו לעשות.

אם נשתמש במושג הפסיכולוגי של "נטייה", ניתן לומר שמיקום הכוכבים במזלות השונים בזמן הלידה שלנו (מפת הלידה) מייצג את הנטיות שלנו ולא מאפיינים ספציפיים. האדם הוא זה שיבחר כיצד להשתמש בנטיות אלה. אם נולדתי במזל (שמש) טלה, תהיה לי נטייה להיות אנרגטי ופעלתן. נטייה זו יכולה להתבטא בפעלתנות, בפעילות פיזת אינטנסיבית, בכישרון ליזמות, ורק במקרה שבחרתי לא להשתמש באנרגיה – לחוסר סבלנות ורוגז.

ברגע שאנחנו מודעים למאפיינים האסטרולוגיים שלנו, אנחנו יכולים לבחור כיצד לכוון אותם. יתרה מכך, נוכל לבחון כיצד השתמשנו בהם עד כה, ולכוונן את עצמינו במקום בו הנטיה כוונה למקום פחות חיובי.

תחזית אסטרולוגית מדויקת (הורוסקופ) מבוססת על היחסים בין הכוכבים בשמיים, לבין מיקומם במפת הלידה. יחס זה נקרא מעבר או "טרנזיט" באסטרולוגיה, והוא מייצג תהליך ולא ארוע ספציפי כמו זה אלה שמופיעים בהורוסקופים הפופולריים (דרך אגב, רוב הורוסקופים אלה מבוססים על מזל השמש לשנו בלבד שמהווה 5% מסך המפה שלנו. זוהי בערך גם מידת דיוקם).

לדוגמא: מעבר/תהליך אשר מניע אותנו לשנות את התפיסה שלנו לגבי קריירה יכול להתבטא בקבלת קידום, פיטורים, התפטרות, החלפת מקום עבודה, פתיחת עסק, הרחבתו או פשיטת רגל. התוצאה של התהליך תלויה בבחירות שעשינו עם הנטיות שלנו והמקום בחיים אליו הם הובילו אותנו. אסטרולוג או הורוסקופ אשר "חוזים" ארוע ספציפי מניחים הנחה שרירותית לגבי המקום אליו הלקוח שלהם בחר לקחת את הנטיות האסטרולוגיות שלו.

עפ"י היהדות, ראשי התיבות של מזל הם מקום, זמן, לעשות. בעוד מסע הכוכבים בשמים מספק לנו את המקום והזמן, הבחירה אם לעשות או לא לעשות נותרת בידינו…

נטלי מנדל (C)

    צרו קשר

    כיתבו לי הודעה, אשמח לענות לכם :)

    דילוג לתוכן