גרגורי פרלמן, האיש החכם ביותר בעולם, והשערת פואנקרה

 

 

 

 

 

 

 

 

גרגורי פרלמן – האיש שפיצח את השערת פואנקרה

13.6.1966


תסתכלו טוב: זה האיש הכי חכם בעולם – כן, יש כאלה שקוראים כך למדען הרוסי יהודי גרגורי פרלמן, שהצליח לפצח את מה שנחשב כאחת ההשערות המסובכות והבלתי פתירות בהסטוריה בעולם המתימטיקה ב 100 השנים האחרונות: השערת פואנקרה, העוסקת בתנועתם של גופים בחלל.

אז… איך נראית מפת הלידה של האיש הכי חכם בעולם? כוכב אחד ביסוד האש האינטואיטיבי, 2 ביסוד האויר השכלתני, 3 ביסוד האדמה הפרקטי, ו-4 כוכבים ביסוד המים הרגשי : הרבה מאוד רגש ותחושות בטן, גישה פרקטית לעובדות, קמצוץ יכולת התבוננות וניתוח, ומעט אינטואיציה- האם זו הנוסחה לחכמה ? 

לדעתי, לא הפוטנציאל הוא החשוב, אלא הדרך למצות את החכמה הטבעית שלנו. במפה הזו למשל, נוכל למצוא מנגנון מעניין. ראשית השמש (בעיגול אדום) ומרס (בעיגול כתום), הכוכבים האקטיביים במפת הלידה, שאחראים על עשייה דרייב ומיקוד, נמצאים במזל תאומים האינטליגנטי והסקרן.

בדרך כלל זה יוצר פיזור אנרגיה והסטת תשומת הלב למקומות אחרים, אלמנט אופייני למיקוד כזה במזל תאומים, אולם במקרה הזה יוצרת השמש זוית פעולה קשה עם כוכב סטורן (בעיגול שחור), זוית שדורשת משמעת עצמית חזקה ומכבידה על פרלמן בצעירותו וגורמת לביישנות וסגירות וילדות לא קלה, ומצד שני – יכולת הפניית האנרגיה החזקה הזו פנימה, שמביאה איתה יכולת מיקוד גבוהה במיוחד.

הצמידות בין מרקורי כוכב התקשורת ויופיטר כוכב השפע (בעיגול סגול) משמעותית מאוד מרקורי הוא כוכב משמעותי במפת הלידה שלנו מבחינה מנטלית. במפה הזו, הוא גם שליט התאומים וכשהוא צמוד ליופיטר הוא מביא איתו חשיבה מרחבית ושפע של אינטליגנציה. זו גם צמידות שעשויה להראות על חשיבה אופטימית שלא נשברת למרות קשיים, ויכולת להצליח בכל מה שקשור לתקשורת וחשיבה בכלל, ובמקביל – גם להצליח ולהתפרסם.

זוית נוספת וייחודית שיוצר סטורן עם מרקורי כוכב התקשורת, מראה על התמקדות מעניינת בנושאים הקשורים לעקרונות חשיבה ולא באלמנטים אישיים או רגשיים דווקא. 

וכשמדברים על רגשות, הצד הזה מודגש מאוד במפה, ממש כמו הצד המעשי שבה: השמש, מיקוד ה'אני', יוצרת זוית ייחודית מאוד של מתח לנפטון (בעיגול ירוק) המטשטש ומערפל – עוד סיבה לאיש לחפש עוגן ומבנים ברורים של חשיבה בעיקר בגלל מבנה אישיותי רגשני ולא בהכרח יציב. גם ונוס הרגשית (בעיגול תכלת) במזל שור מראה על צורך חזק בקרקע, ובזוית של עימות לנפטון שממול, שגורמת לצורך זה בקרקע מוצקה להפוך למשמעותי יותר.

 הירח (בעיגול חום), הנפש, במזל טלה הוא אחד הפקטורים המשמעותיים ביותר במפה. ירח שכזה מצאתי אצל אנשים אמביציוזיים במיוחד בהרבה תחומים, וגם אצל לא מעט פורצי דרך בתחומם. זה אינו מקום קל עבור הירח, הנפש, השייך ליסוד המים הרגשי, וכאן הוא נמצא בלב יסוד האש הטלאי הקרדינלי העוצמתי כל כך, אלמנט המראה על גישה עוצמתית נלהבת ואימפולסיבית, רגשות חזקים וראשוניים, וצורך אתגרי להיות ראשוני בכל תחום.

זוית ייחודית שיוצר הירח עם כוכב פלוטו (מסומן בחץ אדום),  זוית פעולה עם מרקורי התקשורתי וזוית פרקטית עם מרס, מראים על צורך פנימי בלתי פוסק להבין איך דברים בנויים לחקור אותם וגם לתרגם את המסקנות של החקירה הזו לעובדות, ובמקרה שלפנינו – לתרגם את מערכי הכוחות המשפיעים עלינו.

אולם 2 הזויות הייחודיות שמבטאות גם גאונות וגם את עולמו הרגשי של פרלמן במפה הזו נמצאות לדעתי במקום אחר. אלה 2 זויות המתח של 150 מעלות שמופיעות במפה הזו : בקוים מרוסקים: האחת – בין הירח האסרטיבי לאורנוס ופלוטו, זוית גאונית שמצליחה לתרגם את כוחות הטבע שמייצגים אורנוס ופלוטו לתובנות עולמו של הירח האישי, וזוית המתח השמש לנפטון – זוית רגשית נטולת אגו שמקשה על ה'אני האמיתי' לקבל תשובות עומק לשאלות אישיות כמו מי אני, לאן אני שייך, ומה מגיע לי.

את השאלות המהותיות האלה מעלה איתו נפטון בדיאלוג שלו עם כוכבים אישיים כמו השמש, המייצגת מעבר ל'אני' של בעל המפה גם את הדיאלוג שלו עם דמותו של אביו שספק נמצאת ספק לא קיימת כאן, ומקשה על פרלמן לקבל תשובות הקשורות לזהותו ואישיותו שלו בדיאלוג הזה, דרך הזדהות עם דמות אביו או יותר נכון הקונפליקט שאביו היה בו בזמן שפרלמן נולד.

מעניין ש'השערת פואנקרה' שבגללה זכה פרלמן להכרה עולמית, עוסקת בתנועתם של שלושה גופים בחלל, והדיאלוג הזה בין הירח במזל טלה לבין פלוטו מרקורי ואורנוס (מסומן בעיגול כחול) , עשוי ממש לסמל אותה: נוכל ממש להציב שאלה במקרה של צומת דרכים שכזו שבה נמצא הירח, כמו – לאיזה כוון תלך הנפש הילדית של פרלמן: לדיאלוג הלא קל שלה עם אורנוס המסמל חשיבה מקורית וניתוקים, לפלוטו המסמל את הכוח הראשוני של היקום המניע את הכל, או למרקורי המילולי המראה על צורך להגדיר במלים עקרונות ודרכי פעולה? מן הסתם לשלושת הכיוונים גם יחד, כל אחד בתורו.

ויקיפדיה: 'במתמטיקה, השערת פואנקרה היא משפט המאפיין את הספירה התלת-ממדית מבין כל היריעות מאותו ממד. ההשערה, שהציע אנרי פואנקרה בשנת 1904, נחשבה במשך שנים לאחת הבעיות הפתוחות החשובות ביותר בטופולוגיה. ההשערה קובעת כך: נניח שיריעה טופולוגית תלת-ממדית היא סגורה (כלומר קומפקטית וללא שפה), ופשוטת קשר. אזי היריעה הומיאומורפית לספירה התלת-ממדית.

בסדרה של מאמרים שכתב בשנים 2002 ו-2003, הציג המתמטיקאי היהודי גריגורי פרלמן את קווי המתאר של הוכחה להשערה. ההוכחה לא הייתה שלמה, ומתמטיקאים רבים בעולם החלו ללמוד את הרעיונות החדשים ולהשלים את הפרטים החסרים. עד אמצע 2006 התגבשה הסכמה שהוכחתו של פרלמן הביאה את הבעיה אל סיומה, והוא נבחר לקבל את מדליית פילדס, אך דחה אותה.

ההשערה נבחרה על ידי מכון קליי כאחת משבע בעיות המילניום,[שעבור פתרון מלא של אחת מהן מציע המכון פרס כספי בסך מיליון דולר. ב-18 במרץ 2010 הכריז מכון קליי על זכאותו של פרלמן לפרס, אך פרלמן סירב לקבלו. בספטמבר 2011 החליט המכון לתרום את הסכום כמלגות'.

התנהגותו המוזרה של פרלמן הצנוע שסירב לקבל את גם את מדליית פילדס וגם את פרס מליון הדולר שהוצע על ידי מכון קליי למי שיפתור את השערת פואנקרה, מאפיינת את זוית העימות בין ונוס הרגשית והמעשית במזל שור, לבין נפטון המטשטש ומערפל במזל עקרב שממול.

עולם העובדות שכל כך מעשי ויצירתי בכיכובם של השמש ומרס ואפילו הירח האמבציוזי במזל טלה, נמצא בקונפליקט עם עולם הרגש שמביא איתו ביחד עם זוית העימות בין ונוס ונפטון וזוית הפעולה בין מרקורי לסטורן הנוקשה, הפנמה ביישנות צניעות ואפילו צורך להיחבא אל הכלים.

הנושאים שמעסיקים אותנו בחיינו, קשורים קשר עמוק למבנה האישיותי הרגשי הפנימי שלנו, ולחיפוש בסיסי בגילאים מסוימים אחר מלים פשוטות וראשוניות כמו בטחון רגשי, זהות, שרשים, ולפעמים אפילו חיבוק. כשאלה לא בנמצא אנחנו מעדיפים לעיתים ללכת על מה שיש בצד המעשי של החיים, ולהמנע מדיאלוג רגשי ישיר עם המציאות הפרקטית בגובה העינים, בגלל רגישות היתר.

 

    צרו קשר

    כיתבו לי הודעה, אשמח לענות לכם :)

    דילוג לתוכן