הילד שרוצה להמריא עם אורנוס, וחי בסרט… סטיבן שפילברג

*

סטיבן שפילברג

18/12/1946

18.16 pm

סינסינטי, אוהיו

 

פעמים רבות נחפש את ניצוצות הגאונות במפת לידה של אנשים יוצרים, דווקא בזויות שיוצרים אותם כוכבים לא אישיים הנקראים 'כוחות', עם הכוכבים האישיים שלנו, וכאילו מכריחים אותם לסטות לרגע הצידה, ולהפוך את החוויות האישיות שלנו לספרים, סרטים, רעיונות, חזיונות, מבעד לעולמות שברגיל אין לאחרים גישה אליהם. 

אם נתבונן בשמש  (בחץ אדום) – מיקוד ה'אני' – במפת הלידה של שפילברג שנמצאת במזל קשת, מיקום פתוח ושופע אנרגיה של אש הרפתקנית, אבל האש זו לא הולכת לאיבוד: ממש לידה כמעט צמוד נמצא כוכב מרס (בחץ חום) – כוכב הדרייב והאקשן שלנו – במזל גדי, מיקום שמצליח לעצור את האנרגיה הזו ולמקד אותה באופן מדויק במה שחשוב לו באמת.

השמש יוצרת זוית של עימות עם כוכב אורנוס (בחץ כחול) שממול, זוית לא קלה כשלעצמה. הזוית הזו מראה על כוח מסויים – אורנוס, כוכב השינויים והניתוקים – שכאילו מכריח את האני של בעל המפה לשנות מקצב, להיות אינטנסיבי יותר וצייד של ריגושים, ואולי גם דרך ניתוקים מדמויות שחשובות לו בגילאים צעירים או תחושה של נבדלות מסויימת שמפריעה דווקא אז, לבנות מעין 'אישיות' אחרת, ולהפוך את הצורך בריגושים והשינויים החזקים שאורנוס מביא למשהו מבוקר יותר – ואישי פחות. 

בכלל, כוכב אורנוס, אותו כוכב שמראה מצד אחד על גאונות ומצד שני על ניתוקים ושינויים, מאוד פעיל במפה הזו, ושתי זויות פעולה ייחודיות שהוא יוצר, האחת עם יופיטר (בעיגול סגול) הקשור לצמיחה אישית, והשניה – זוית ייחודית של מתח שלדעתי היא סוד הגאונות שלו עם ונוס (בעיגול ירוק) המסמלת רגשות עדינים ויכולת להקשיב לפרטנרים שלנו, מראים לנו איך יוצר אמיתי עשוי, בהסטה של זוית אחת, להפוך וויז'ן אישי לנחלת הכלל, ורעיונות מבריקים לסובלימציה פילמאית.

כוכב אורנוס עוסק בהחצנה של רגשות, בעיקר כי הוא עוסק בניתוקים רגשיים בגילאים צעירים בעיקר, שמכריחים אותנו להתנתק לפחות זמנית, כדי להגן על עצמנו. בגילאים בוגרים יותר, עשוי המנגנון המעניין הזה להפוך דווקא ליתרון, שעוזר לנו לחלק ולשתף רעיונות וחוויות עם הסביבה, באופן חברתי יותר. 

מהמקום הזה, ילדות לא קלה של ילד שמרגיש מאוד לבד, עשויה עם הזמן להיות מקור לא אכזב לרעיונות וליצירה עם האמצעים הנכונים לכשיתבגר, כשאותו לבד של פעם, בעזרת הריחוק המתבקש של הכאן והעכשיו, אחראי על גישה יצירתית שיכולה ליצור הזדהות אצל הצופה, אם כי המדובר באדם אחר, וזהן לא אישי. זו אולי הגאונות של היוצרים בכלל, וכמובן גם במאי הקולנוע ובראשם שפילברג, על כל כווני החשיבה והעשייה שלו.

האופק של שפילברג הוא במזל סרטן המופנם והרגיש השייך ליסוד המים, בעוד השמש של שפילברג היא במזל קשת המוחצן השייך ליסוד האש: כבר קונפליקט מעניין לפנינו, בין הדרך שבה הוא נתפס, לבין המנוע הפנימי שלו, ה'אני האמיתי' שמייצגת השמש, שבוער ורץ קדימה למרחבים.

מיקומו של הירח שליט האופק (בעיגול תכלת) במזל עקרב השייך גם הוא ליסוד המים, מדגיש את הצורך של שפילברג בביטוי רגשי מעמיק, מה גם שהירח יופיטר וונוס נמצאים כולם בבית היצירתיות והביטוי האישי שלו, ומכאן גם הצורך החזק להוציא.

את תחושת הבדידות הזו נוכל לפגוש בזויות שעושים הכוכבים סטורן הנוקשה (בעיגול חום) לירח העדין, שתתבטא בעיקר בגילאים צעירים, אבל סטורן גם פועל כמשמר זכרונו של הירח, וכל קושי ובדידות יוכלו בעתיד להיות מתורגמים בשפה נפלאה של מטפורות ודימויים בסרטיו.

כוכב משמעותי נוסף הוא מרקורי כוכב התקשורת (בעיגול צהוב). זוית מעשית שהוא יוצר עם כוכב נפטון (בעיגול כחול) מאפשרת לשפילברג לחבר את התקשורת שלו עם מאגריו היצירתיים של נפטון באופן מעשי, ולתרגמם לצורות צבעים ודימויים.

מעניין לראות איך מיקומו של כוכב אורנוס מאחורי הקלעים ככוח עצום שרוצה לפרוץ החוצה את מעגלי הבדידות של האופק במזל סרטן והירח שבמזל עקרב, ובסופו של דבר מעביר את כל כוח הפריצה הזה אל הדמיון והיצירה בגילאים מאוחרים יותר, להנאות כולנו.

    צרו קשר

    כיתבו לי הודעה, אשמח לענות לכם :)

    דילוג לתוכן