אסטרולוגיה: להאמין או לא להאמין?..תלוי את מי שואלים.

 

איך יתכן שבן אדם רציונלי כמוך מאמין באסטרולוגיה?" שאלה זו מופנית אלי לא אחת. ותשובתי היא: "אני לא מאמינה באסטרולוגיה"… וכשהגבות מורמות בתמיהה, אני מוסיפה: "אני לא מאמינה באסטרולוגיה, אני יודעת בוודאות שהיא תקפה!"

ואכן האסטרולוגיה אינה עניין שבאמונה, אלא שיטה שעומדת במבחן המציאות כבר אלפי שנים. היא נקראה אם המדעים או המדע המלכותי, אך גם האמנות השמימית, כיוון שמי שהיה בקי בחוקיה וידע לפענח את רזיה, נחשב אמן או רב אמן, בהתאם למומחיותו. בבסיסה של שיטת האסטרולוגיה עומדת חקירה אמפירית מקפת, שהביאה ליצירת מערכת חוקים שניתנת ללימוד וליישום, והיא מבוטאת באסטרולוגיה באמצעות סמלים.

טענות רווחות כנגד האסטרולוגיה נובעות מאי ההבנה של השוני שקיים בין נקודות המוצא של האסטרולוגיה והאסטרונומיה. במשך תקופה ארוכה בהיסטוריה האנושית שני תחומים אלה דרו אמנם תחת קורת גג אחת, אולם במאה ה-17 חלה הפרדה ביניהם, וכל תחום התפתח לכיוונו הוא.

האסטרונומיה היא שיטה הליוצנטרית שממקמת את השמש במרכז. האסטרולוגיה לעומתה מבוססת על נקודת המבט האנושית, ועל כן היא שיטה גיאוצנטרית, שממקמת את כדור הארץ במרכז. החקירות האמפיריות ואיסוף הנתונים התבססו מראש על הנחת יסוד זו.

חוסר הבנה זה גרם גם להיווצרות התיאוריה המופרכת בדבר "גילויו" של המזל ה-13, הלא הוא "מזל הנחש", ששויך לקונסטלציה כוכבית בשם זה. אין בעיה להשמיט את הבסיס מתחת לרגליה של תיאוריה זו, שכן, השיטה האסטרולוגית מבוססת מראש על 12 מזלות בלבד. שמות המזלות רק נלקחו בהשאלה משמות הקונסטלציות הכוכביות ואומצו על ידי האסטרולוגים, אך על פי שיטת האסטרולוגיה המודרנית אין קשר בין הקונסטלציות הכוכביות לבין המזלות הקרויים על שמן.

הנזק הגדול ביותר לשמה הטוב של האסטרולוגיה הרצינית והמעמיקה נגרם על ידי האסטרולוגיה הפופולרית-מסחרית, שמקבלת גיבוי מהעיתונות, המשחרת ללא אבחנה לפיסות בידור להמונים. כך התפתחה האסטרולוגיה של מזלות השמש, שהיא שטחית וגורמת להבנה מעוותת של התורה שמקרקעה היא צמחה. על פי השיטה השטחית מחלקים באופן פשטני את כלל האנושות ל-12 אבות טיפוס, כלומר, מתייחסים אך ורק למזלות השמש, ומתעלמים לחלוטין מגורמים משמעותיים אחרים, כגון מזל הירח או מזל השעה/האופק, שניתן לקביעה אך ורק על פי חישוב מדויק.

מזל השמש הוא רק אחד מעשרות גורמים שנלקחים בחשבון בעת ניתוח מפה אסטרולוגית. למעשה מפתו של כל אדם מכילה את כל 12 המזלות, אך הם מופיעים אצל כל אחד בהדגשים שונים, בהתאם לנתוני הלידה שלו. בנוסף לכך יש במפה 12 בתים שמייצגים תחומי חיים שונים, ובבתים אלה מוצבות הפלנטות השונות. כל פלנטה ממוקמת באחד מ-12 המזלות, וכל אחת מייצגת עקרונות שונים. לכל מפה יש מערך כוכבי המיוחד רק לה, ושילוב כל העקרונות של כל גורמי המפה מאפשר לאסטרולוג לתת לכל אדם ניתוח שהוא ייחודי ומיועד רק עבורו.

על מנת להעמיד מפה אסטרולוגית נדרשים שלושה נתונים הכרחיים: תאריך לידה, מקום לידה ושעת לידה מדויקת, שהיא הכרחית לקביעת תחזיות מדויקות. החישובים האסטרולוגיים הם מתמטיים ומבוססים על לוחות אסטרונומיים.

מפת לידה אישית – ההורוסקופ – היא מעין צילום של המערך הכוכבי ברגע לידתו של אדם. למפה זו מצרפים את מהלכי הכוכבים במשך חייו של האדם, ומערכים כוכביים אלה משקפים את מה שמתרחש בחייו של האדם, ומבטאים את הדינמיקה וההישתנות המתמדת שלו.

בנוסף לעובדה המדעית שהשדות האנרגטיים של הפלנטות משפיעים על כדור הארץ ועל החיים בו, ישנה גם הגישה האזוטרית שגורסת שהאדם הוא מיקרוקוסמוס בתוך המקרוקוסמוס, והם מגולמים זה בזה. מכאן צומח משפט המפתח של האסטרולוגיה: "מה שלמעלה הוא מה שלמטה".

"מה פתאום שאהיה משועבד לכוכבים?" טוענים אלה המשתייכים ל"כת הרציו". התשובה להם היא, שדווקא התעלמות מהמסרים שמביאים לנו הכוכבים עלולה לגרום לשעבוד להם. כדי להבהיר נקודה זו נשווה תחזית אסטרולוגית לתחזית מזג האוויר: מי שאינו מתחשב בתחזית מזג האוויר, דווקא הוא יהיה נתון לתעתועיו ולשרירותו. אם ביום שבו צפוי גשם, לא תצטייד במטריה, תוכניותיך עלולות להשתבש; אתה עלול אפילו להיות נתון בסכנת נפשות, אם יצאת למסע בלי לדעת שביום זה צפויים סערות ושיטפונות.

המפה האסטרולוגית מכילה מגוון רחב של אפשרויות, והבנת המערך הכוכבי מאפשר לצפות אפשרויות אלה ולבחור מביניהן את המתאימות ביותר. אפשרות הבחירה החופשית דווקא מתרחבת, שכן, הבחירה נעשית מתוך ידיעה כוללת ומודעת ולא מתוך ראייה מצומצמת ומוגבלת.

במפת הלידה כמו במפת הדרכים, מסומנות כל הדרכים שיכולות להוביל את האדם ליעדיו. אם רוצים להגיע מחיפה לתל אביב, ובגלגל"צ מודיעים שכביש החוף עמוס, אפשר לבחור דרך חלופית על פי עצותיו של הקריין היושב במטוס הקל ומשקיף מלמעלה על הנעשה בדרכים. האסטרולוג המיומן משתמש באמצעים האסטרולוגיים העומדים לרשותו כדי להראות לך מה הן הדרכים החסומות, ומה הן הדרכים שבהן תוכל לנוע ללא הפרעה, ואם גישתו של האסטרולוג היא הוליסטית הוא גם יאתר את הסיבות הקרמתיות למצבך ואת הדרכים שעליך ללכת בהן על מנת להגיע לתיקון.

עבודה רוחנית אינטנסיבית מאפשרת לעמוד איתן ולגבור על השפעות כוכביות קשות שנצפות במפה. בספרו "אוטוביוגרפיה של יוגי" מספר יוגננדה, שהוא היה נוהג לבקש מהאסטרולוגים ליידע אותו באשר לתקופות קשות הנכונות לו, על מנת שיוכיח שהוא מסוגל גם בתקופות כאלה לעמוד בכל המשימות שהציב לעצמו. הוא מציין ומדגיש, שבזמנים שבהם הופיעו בהורוסקופ האישי שלו מערכים כוכביים קשים, הוא היה משקיע מאמצים כבירים, והיה עליו לגייס את כל האנרגיות שלו על מנת לגבור על הקשיים והמכשולים, וכוחותיו הרוחניים אכן עמדו לו.

אברהם אבינו, שנחשב כאסטרולוג העברי הראשון וכמחבר "ספר יצירה", הוא סמל ומופת להתגברות על השפעתם של הכוכבים. אף כי קרא בכוכבים שלא יהיה לו בן מזרעו, הרי שההבנה העמוקה שלו בחוקי הקוסמוס, כולל חוקי האסטרולוגיה, אפשרה לו לגבור על השפעת הכוכבים ולהפוך ל"אב המון גויים". מכאן, המשמעות של הפסוק "אין מזל לישראל" היא שמי שיש לו ידע קוסמי נעלה יכול לשנות את גורלו.

האסטרולוגיה, הלא היא חכמת הכוכבים, מלמדת לחשוף ולגלות את החכמה השמימית שבאדם, והמטרה שלה היא שחרור מתלות בכוכבים ולא שעבוד להם. שינוי יסודי וביסוס כוחות רוחניים יכולים להיות מושגים רק אם האדם מכיר את עצמו היטב ושוקד על התפתחותו.

ואכן, אם יודעים להשתמש באסטרולוגיה באופן נכון ונבון, היא יכולה לשמש אמצעי עזר רב עוצמה להעלאת רמת המודעות ולטרנספורמציה רוחנית.

רות אהרוני (C)

 

 

    צרו קשר

    כיתבו לי הודעה, אשמח לענות לכם :)

    דילוג לתוכן