להתרגש, להתאהב ולהפרד… הטניסאי רוג'ר פדרר תולה את המחבט

רוג'ר פדרר

הטניסאי רוג'ר פדרר הודיע בימים אלה על פרישה בגיל 41. מבט אחד על טבלת ההישגים שלו מראה על ווינר אמיתי ברמה עולמית.

-שיא הזכיות בטורנירי גראנד סלאם: 20

-השחקן המבוגר ביותר שדורג ראשון בעולם (בגיל 36 וחצי)

-שיא מספר השבועות במקום הראשון בדירוג המקצועי לגברים -310 שבועות

-אחוז הניצחונות הגבוה ביותר ל-4 שנים רצופות: 93.0% (2004–2007)

פדרר ידוע בסגנון שלו בטניס, כטניסאי"טבעי". כלומר, נראה שהכל בא לו בקלות במעין גאוניות בלתי מוסברת, משנת 2003 ועד 2010, טבלת הזכיות של פדרר היתה כמעט מושלמת.

אבל.. משנת 2011, חלה ירידה דרסטית ביכולת של פדרר. זאת הייתה שנה שפתאום שום דבר לא הלך לו.

השנים החלשות המשיכו ובשנים 2013-2016 פדרר לא הצליח לקחת שום תואר משמעותי. היה נראה שהגאון השוויצרי "איבד את מגע הקסם" או פשוט הזדקן וכבר היה בסוף הקריירה… 

אבל אז, משום מקום, ב-2017 הוא חזר כנגד כל הסיכויים ומאז זכה שוב ב-3 תארי גראנד סלאם (שמות ל-4 הטורנירים הגדולים בטניס העולמי). 

מה קרה בשנים האלה? ואולי חשוב יותר – מה גורם לאדם כזה (שבעצם השיג כבר הכל) להמשיך לדהור קדימה, לא להשבר במשך שש שנים, להמשיך ולרצות לקטוף עוד ועוד תארים ורק כיום – חמש שנים לאחר סיומו של המשבר הגדול בקריירה שלו ואחרי עוד מטר של הישגים נוספים – להחליט ולפרוש?

ושאלת השאלות: מה הופך את מפת הלידה שלו למפה של ווינר אמיתי?

 

 

 

המלה ווינר היא טריקית. היא מבטאת בעיקר את רוח האדם. זה לא אומר שתמיד הוא ינצח או יהיה בצד המנצח או יצליח לממש את שאיפותיו, אלא שתמיד מתחת לפני השטח נוכל לראות את רוחו הבלתי מנוצחת, שלא מוכנה לוותר גם כשהמכשולים הנערמים לפניה נראים לפעמים בלי עבירים.

במפת הלידה של פדרר אתחיל דווקא מכוכב מרס, שנקרא על שמו של אל המלחמה. ולמה? כי כוכב מרס (בחץ אדום) הוא הכוכב הגבוה ביותר במפת הלידה של פדרר, ובעצם משדר אמירה: אני כאן! במפה הזו דגלו של מרס מתנוסס גבוה יותר משאר הסימנים במפה, ומראה על האופי של האיש. ואל תתנו לכל השאר להטעות אתכם… הוא לוחם!

מכיון שמרס נמצא במזל סרטן הרגיש, כעת נחפש את מיקומו של הירח ששולט על מזל סרטן. המיקום הזה יסמל את רוח הדברים שמתחת לפני השטח, ואז אזור הפעולה שזה יבוא לידי ביטוי.

ובכן, הירח שוהה במזל עקרב היצרי והעוצמתי המאכלס את בית התקשורת של פדרר, וזוית הרמונית כחולה בין הירח לבין מרס מראה על היכולת לתרגם את הווינריות של מרס לתקשורת עוצמתית לא מילולית, כשהצמידות בין הירח לאורנוס התזזיתי מביאה איתה מהירות ודיוק.

מה זה אומר על התקשורת של פדרר? הירח כידוע הוא פקטור רגשני ומשתנה במהירות, והצמידות שלו לכוכב אורנוס אינה קלה גם היא: היא בהחלט עשויה להביא איתה כעסים פתאומיים קצרים בתקשורת וסופות זעם כשהמציאות משתנה ומאבדת שליטה. ואכן, מי שזוכר בתחילת הקריירה שלו פדרר חווה התקפי כעס כשדברים יצאו משליטה, והם יצאו. זו היתה תקופה קשה עבורו.

אבל… פדרר למד. וזה לא היה קל. לשם כך היה צריך להבין את המהות העמוקה של הירח במזל עקרב: זו מהות שותקת ומגיבה ממעמקים. פלוטו שליט הירח במזל עקרב שומר הכל בפנים.

כאן יש לו קונפליקט בדמות זוית פעולה בין הירח ואורנוס (בצמידות בעיגול כחול) במזל עקרב לבין השמש ומרקורי (בצמידות בעיגול כתום) במזל אריה.

הזוית הזו מבליטה גם את השוני בין שני הוריו, גם את הכימיה מצד אחד אבל גם את הקונפליקט בין לבטא רגשות או להשאיר אותם בפנים. גם השמש במזל אריה עליו היא שולטת וגם הירח במזל עקרב הרגשי יוצרים לא מעט זויות עם כוכבים אחרים, מה שמראה על קשרים חזקים עם כל המשפחה אולם גם קונפליקט מסויים לגבי הדרך שבה מראים רגשות: השמש אמנם שוהה במזל אריה המוחצן אולם נמצאת בבית ה 12 בית ההסגר ותת המודע, מיקום ביישני עבור השמש בעיקרון.

מיקום הירח מופנם מאוד גם הוא במזל עקרב אך לא צפוי בתגובותיו בגלל הצמידות שלו עם אורנוס ועל הצמידות הזו לקח לפדרר זמן להשתלט אך הוא הצליח. הוא הגיע לשליטה ברגשותיו כלפי חוץ.

 

וכעת הגענו אל האופק, ממנו מתחילה ספירת הבתים. האופק במפת הלידה של רוג'ר פדרר הוא ב 11 מעלות במזל בתולה.

האופק במזל בתולה המסמל את הפרסונה – אותו חלק שלנו המופנה אל העולם, חלק חיצוני בניגוד ל'אני האמיתי' שלנו שאותו מסמלת השמש – מראה על אדם ביקורתי ופרפקציוניסטי, בעל תדמית מופנמת ופרקטית.

בבית הראשון הזה המופנה אל העולם אנחנו מוצאים את ונוס הרגשית (בחץ ורוד), אותו כוכב עדין ומקסים שגורם לעולם לאהוב אותו בעיקר בגלל העדינות והקלילות שהוא מפגין בעת הוא מפעיל את הירח העקרבי שלו בבית התקשורת בבאקהנדים וסלייסים מעודנים שסוחטים קריאות התפעלות מהצופים.

כן, ונוס היא בין האחראים העיקריים לאהבה שרוחשים בעולם לטניסאי שנראה אכן עדין ומופנם אבל למרות שגם כונה לא פעם הרוצח השקט והאלגנטי שעל המגרשים, אמר פעם מישהו וצדק: את פדרר לא אוהבים – בפדרר מתאהבים.

ואכן, בבית הראשון מביאה איתה ונוס איכות עדינה וביישנית ואותנטית מהסוג שמעיר בך רגשות חיבה כלפי האיש, והשלמות של הטניס שלו רק מחזקת את התחושות האלה.

בזמנים שפדרר כבר עמד מול יריבים עוצמתיים ומתוחכמים יותר כמו ג'וקוביץ' או נדאל וגם הפסיד, אפשר היה גם לראות איך שריון השלמות שלו נסדק ומבעדו ראינו את פדרר הפגיע, זה שנפצע או הפסיד במצבים לא קלים, אבל הצד האנושי הזה גרם לכך שהאהבה אליו רק התחזקה.

ונוס גם מקבלת שתי מתנות נאות: שתי זויות פרקטיות בנות 60 מעלות של שתופי פעולה גם ממרס וגם מהירח, והיא ממש ממגנטת אליה תשומת לב הערכה וכמובן אהבה..

ונוס היא שליטת מזל מאזניים המאכלסת את הבית השני, בית המשאבים של פדרר, ופה אנחנו מוצאים שלושה כוחות שונים שיש לפדרר בארסנל: סטורן הנוקשה המדויק והפרפקציוניסט שמתבטא במכות הארוכות מקצה המגרש, יופיטר האופטימי שגורם לפדרר להכות ולרוץ פנימה במהירות, ופלוטו היצרי שגורם לפדרר לעולם לא להכנע או להרים ידים, גם כשהכל אבוד, וגם כשהוא בן ארבעים עם ארבעה ילדים ומתעקש להמשיך ולשחק…

שתי זויות פעולה שיוצר מרס גם עם יופיטר וגם עם סטורן מאפשרות לו מצד אחד לשמור על רצף אנרגטי וזרימה חופשית גם במצבים של עייפות, בעוד זוית הפעולה עם סטורן גורמת לו לא לאבד שליטה במצבים מהירים או קשים ולהשאר ממוקד ואף לנצח בעזרת המיקוד הזה גם מצבים שעל פניו נראים בלתי אפשריים.

פלוטו זה הכוכב העוצמתי ביותר מבחינה סימבולית על פני גלגל המזלות, וזה אומר שהוא ורק הוא יהיה זה שיחליט מתי עוצרים ותולים את המחבט, ולא אף אחד אחר.

משנת 2003 ועד 2010, טבלת הזכיות של פדרר היתה כמעט מושלמת.

אבל.. משנת 2011, חלה ירידה דרסטית ביכולת של פדרר. בשנים 2013-2016 פדרר לא הצליח לקחת שום תואר משמעותי. אפשר לומר שבשנים האלה עבר פדרר שלושה 'משברים' כוכביים.

הראשון – סטורן סגר את המעגל הראשון של פדרר, אלמנט שקורה לכל אחד מאתנו בגילאי 27 וחצי עד שלושים. זה קרה במזל מאזניים, המאכלס את בית המשאבים שלו: סטורן רוקן קצת את המשאבים, ובמקביל יצר זוית פעולה לא קלה לכוכב מרס במפת הלידה של פדרר במזל סרטן.

במקביל עברו גם הכוכבים אורנוס ונפטון למזל טלה מול מזל מאזניים, וגם הם יצרו לחצים מתחים וזויות פעולה לכוכב מרס במפת פדרר, אותו מרס לוחם שאצלו נמצא במזל סרטן.

אבל הכוכב המשמעותי ביותר מבחינת השינוי היה פלוטו, כשיצר זוית של עימות עם מרס במפת פדרר. המשבר הגיע לשיאו ב 2015-2016 והשפיע מבחינת פיזיולוגית גם בצורך להתחדש ולמלא מצברים וגם בנוגע לפגיעות של הגוף פציעות וכו.

פלוטו הוא כוכב מאוד עוצמתי. כשהוא יוצר זוית עם כוכב אישי במפת הלידה שלנו הוא ממש מגהץ אותו ועושה עבודת עומק אמיתית.

בשנים האלה פדרר נדרש להחלטות משמעותיות בקריירה שלו הן מבחינה פיזיולוגית אימונים כיוון בקריירה והתאמה למה שעבר גם בחייו האישיים. פלוטו מביא איתו דגש מיוחד תהליכי מוות ולידה, גם כשזה קשור ללידת ילדים מצד אחד או אפילו שינוי כיוון ולידה של קריירה מחודשת: המשפט מה שלא מחסל אותך – מחשל אותך, נכון באופן מדויק לתהליכים הפלוטוניים והמבחנים שהם מעבירים הן את הגוף שלך ואת את הנפש העוצמה האישית כוח הרצון שלך כמו גם היכולת שלך להתגבר על מכשולים וללדת את עצמך מחדש.

וכשהתהליך הזה הסתיים, כאילו משום מקום, חזר פדרר ב-2017 כנגד כל הסיכויים לעצמו וזכה שוב ב-3 תארי גראנד סלאם כנגד כל הסיכויים, בדיוק כשנראה היה שהוא גמר את הקריירה.

אבל עכשיו, בסופו של חודש ספטמבר אפשר לומר שהיא באמת נגמרה. כדי שזה יקרה, כדי שפדרר אכן יסכים לתלות את נעלי הטניס ואת המחבט בטקס רב רושם שבו שיחק עם נדאל התחבק איתו ובכה בכי תמרורים עם כל מי שנמצא בצמרת הטניס כיום כולל אשתו ובני משפחתו, התגייסו שני כוכבים ואמרו: אינף איז אינף, או במלים אחרות – עד כאן.

את הכוכבים האלה, שנקראים טרנזיטים כלומר כוכבים במעבר שיוצרים זויות עם הכוכבים במפת הלידה, ציירתי בעגולים קטנים וצבעוניים  שנמצאים מחוץ לגלגל המקורי של מפת הלידה, וגם את הזויות שהם יוצרים ממש עכשיו למפת הכוכבים של פדרר.

הראשון – כוכב אורנוס בראש המפה (בעגול סגול) שיוצר זוית של עימות לירח במזל עקרב למטה ולשמש במזל אריה בצד שמאל, ומכניס את הצורך החזק בשינוי: שינוי כיוון, עצבנות, חוסר שקט, וצורך לפרוש מהמסלול.

השני – כוכב סטורן הנוקשה שנמצא עכשיו במזל דלי, ויוצר זוית של עימות עם השמש מולו ומרקורי שנמצאים מולו במזל אריה ומביא איתו כובד פיזי עייפות ותשישות, זוית פעולה נוספת עם הירח שמכבידה מאוד נפשית ורגשית, וזוית של מתח עם ונוס במזל בתולה שגם היא מתקשה לספק עכשיו את הקסם, את הקלילות, את המשחק הזורם והאינטליגנטי, ו..כן, הגיע הזמן שגם היא תוכל עכשיו  לחזור לעצמה ולנוח בחיבוק.

ומה יותר סמלי מאשר המצאותו ממש עכשיו של מרקורי כוכב התקשורת שלנו בהילוך אחורי, שמסמל יותר מכל פרידות וסגירת מעגלים..

כן, פדרר יוצא מהמעגל הקריירה הטניסאי הקשוח, והעולם מזיל דמעה כמו מאהב שבור לב ונפרד מספורטאי נדיר ואדם נדיר לא פחות…

היה שלום, רוג'ר פדרר, ו.. להתראות.

    צרו קשר

    כיתבו לי הודעה, אשמח לענות לכם :)

    דילוג לתוכן