אורנוס משנה את חוקי המשחק: המאבק בין ילדי הטיק-טוק של הכלכלה החדשה לזאבי הבורסה

מזל דלי, רובין הוד, אורנוס, ו..צדק חברתי

השינויים שכוכב אורנוס הביא לכולנו שהחלו לפני שנתיים כשעבר למזל שור תופסים תאוצה, והפעם הוא מתחיל לשנות לא רק את הגישה של כולנו לנושאי חומר וכספים, אלא גם את התנהלות הבורסה עצמה. 

אמנם בשבועות אלה הוא לא לבד: גם השמש וגם מרס מאיצים את התהליכים האלה כשהם יוצרים זויות פעולה ליופיטר כוכב השפע שגם הוא עבר לא מזמן למזל דלי, ואת זה אפשר לראות כמעט בכל מקום היום, מבחינת תקשורת וטכנולוגיה, שלא לדבר גם על הזויות עם אורנוס עצמו שייצרו מרס והשמש בשבוע הקודם, ושעדיין משפיעות גם השבוע.

כשאורנוס משנה את החוקים, הוא קודם כל משמיט את הקרקע מתחת לממסד ולחוקים הישנים. הבורסה למשל, הוא מקום שעד עכשיו היה בנוי על חוקים מאוד ברורים: תפקיד המניות הוא לגייס כסף מהציבור כדי לתמוך בחברות ולעזור להם לתמוך ולהתפתח, תוך שהוא גם רווחים לאלה שקונם את המניות שלהם ומאמינים בהם.

אולם הבורסה שפעלה לפי חוקים די ברורים נוצלה פעמים רבות על ידי גופים גדולים למטרת עשיית כסף בלבד, וזאת על ידי מומחים בתחום ואוסף של אנליסטים שעל ידי המלצות הקנייה והמכירה שלהם התנהל גם ציבור המשקיעים.

אלא בזמן האחרון, ובעיקר בשבוע האחרון, נראה שלא מעט חוקים נשברו, וה'כלכלה הדליית' כפי שאני קורה לה, שאליה מצטרפים גם אנשים פרטיים רבים שלא השקיעו בבורסה או שאינם משקיעים קלאסיים, הרבה מהם צעירים, הופכים את המדיה החברתית לאחד המקומות שדרכם הם מקבלים אינפורמציה ומשקיעים בבורסה ללא גישה מקצועית אמיתית אלא משיקולים חברתיים ואפילו רגשיים, וכך מתחילים לשנות את חוקי הכלכלה הקלאסיים שאליהם התרגלנו עד כה.

כן, גם הבורסה נפתחת להשפעות מסוגים אחרים, למשקיעים מסוגים אחרים, ולגישה ורוח מסוגים אחרים ולהגיון מסוג אחר שלא קשור דווקא לאיכות המנייה או לרווחיות החברה שמייצגת אותה, אלא לפעילות במדיה החברתית שמאחוריה… האם זה טוב או רע?

זהו, שבחוקי הכלכלה כמו גם בחוקי הטבע או באסטרולוגיה, אין טוב או רע: ישנם תהליכים ודינמקות שרובם מתרחשים באופן טבעי, וזה שמסכים להקשיב להם  ולאמץ אותם בלי להלחם בהם, יכול לרכב על גבם של חוקי הטבע עצמם, ואפילו להיות חלק מהם.

לאחת המניות, אולי המפורסמת שבהן, קוראים gamestop ולשניה AMC והן ממשיכות לעלות גם עכשיו, אבל לחברה שמפעילה אותה קוראים… Robbinhood. מי שזוכר, רובין הוד היה אותו הרפתקן שגנב מהעשירים וחילק לעניים… האמנם צירוף מקרים? האמנם מדובר בצדק חברתי מסוג חדש שבו אורנוס גורם לצעירים ולמשקיעים שאינם משועלי הבורסה הותיקים להתקומם ולקבוע כללים משלהם? הממ..

הכתבה הזו  היא סנונית ראשונה בנושא הזה, אבל בהחלט לא האחרונה נראה שלא מעט כבר מחכים לעוד סנוניות שכאלה, ואפילו בקוצר רוח…

יהיה מעניין.

טרנד ה”שורט סקוויז” המטורף בוול סטריט

    צרו קשר

    כיתבו לי הודעה, אשמח לענות לכם :)

    דילוג לתוכן